LUFREE-logo široké

Retro kamera

LUFREE-logo

Autor: Lubomír Friml

Odmala se věnuji elektrotechnice. Na střední škole jsem se začal zajímat také o výtvarné umění a na vysoké škole k tomu přibylo ještě amatérské divadlo. Aktuálně se věnuji výrobě rekvizit a kostýmů do divadla i filmů, výrobků ze dřeva, betonu a kůže. Vyrábím také výšivky a silikonové formy na míru.
Publikováno: 15. 03. 2019
Retro kamera

Pro účely divadelní hry Roberta Vrby Pusťte mlhu! bylo třeba vyrobit repliku kamery používané ve filmovém průmyslu v cca 30.-40. letech 20. století. Jako předloha posloužila kamera na následujícím obrázku.

LUFREE-logo Creativity

Každý nový projekt začíná nápadem, který se dál rozvíjí.

Vzhledem k velice omezenému rozpočtu návrh modelu a výroba výsledné rekvizity vycházela z dostupných materiálů bez nutnosti nákupu dalšího materiálu. Z tohoto důvodu nebyl kladen až takový důraz na přesnou podobu vůči originálu.

Základním dílem je tělo kamery. Pro tento účel byl zvolen starý kufr na nářadí s prakticky nulovými pořizovacími náklady.

LUFREE-logo Design

Před realizací nápadu je nezbytný design výsledného produktu.

Jak již bylo uvedeno, tělo kamery tvoří starý kufr na nářadí, který byl v minulosti používán k prezentaci elektronických produktů, proto zde po předchozích úpravách zůstalo mnoho otvorů pro vypínače, napájecí kabel a pojistkové pouzdro. Některé otvory byly zakryty různými díly kamery, pro jiné byly použity plastové záslepky.

Při návrhu designu se již počítalo s tím, že bude většina dílů vyrobena pomocí 3D tisku.

LUFREE-logo Technology

Pro realizaci projektu je třeba naplánovat technologie výroby nového produktu.

Bylo v plánu vyrobit většinu dílů pomocí 3D tisku. Výjimku tvoří pouze hliníkové trubičky pro posun stínítka, dva kovové úhelníky pro uchycení stínítka, pouzdra na filmové kotouče a „tělo“ hledáčku, pro které byl zvolen dřevěný hranol. Ten byl zvolen proto, že u tohoto základního tvaru je zbytečné ztrácet čas tiskem, který by zabral několik hodin, a zároveň snížil náklady na tiskový materiál.

Všechny díly jsou k tělu kamery připevněny pomocí šroubů, plastové záslepky přebytečných otvorů jsou přilepeny tavnou pistolí.

Pro povrchovou úpravu byl zvolen hnědý a stříbrný akrylový nástřik. Některé části kufru byly před nástřikem zamaskovány papírovou páskou, aby zde zůstala původní stříbrná barva hliníkových profilů.

LUFREE-logo Construction

Finální fázi projektu je jeho fyzická realizace.

Mechanické díly

Většina plastových dílů byla vytištěna FDM technologií, výška vrstvy tisku byla nastavena na 0,2 mm při průměru trysky 0,4 mm. Použit byl černý PET-G. Pro tisk vstupu hledáčku byl použit černý TPU.

Čočky kamery byly vytištěny z čirého fotopolymeru na MSLA tiskárně.

Povrchová úprava

Jak již bylo uvedeno, některé části kufru byly před nástřikem zamaskovány papírovou páskou, aby zde zůstala původní stříbrná barva hliníkových profilů. Tělo kamery, stejně jako pouzdra na filmové kotouče a plastový držák pro jejich připevnění, byly opatřeny hnědým nástřikem ve dvou vrstvách.

Dřevěný hranol a některé plastové díly byly nastříkány stříbrnou akrylovou barvou, jiné byly ponechány v původní černé barvě.

Další příspěvky k přečtení

Aura – studentský film Izolace

Aura – studentský film Izolace

Při domlouvání spolupráce na filmu Izolace, o kterém jsem psal v předchozím příspěvku, také padl dotaz, zda bych uměl vyrobit něco, co by reprezentovalo umělou inteligenci v únikovém modulu. Konkrétně se mělo jednat o světelnou rekvizitu, která by...

Sci-fi tablet – studentský film Izolace

Sci-fi tablet – studentský film Izolace

Při natáčení The Blaster II z produkce Founder movies jsme měli ve štábu mimo jiné mladé filmaře a studenty tohoto řemesla, kteří nám s natáčením pomáhali. Když se na mě pak Patrik Polák, který při natáčení kameru nepustil z ruky, obrátil s...

Zážeh

Zážeh

Každý nový projekt začíná nápadem, který se dál rozvíjí. Kostým bez nutnosti výroby by pro „zážehové techniky“, na jejichž kostýmu byl jediný prvek z naší produkce a to placka s logem NASA. Kostým je součástí produkce filmu The Blaster II....