LUFREE-logo široké

Založení živnostenského oprávnění

LUFREE-logo

Autor: Lubomír Friml

Odmala se věnuji elektrotechnice. Na střední škole jsem se začal zajímat také o výtvarné umění a na vysoké škole k tomu přibylo ještě amatérské divadlo. Aktuálně se věnuji výrobě rekvizit a kostýmů do divadla i filmů, výrobků ze dřeva, betonu a kůže. Vyrábím také výšivky a silikonové formy na míru.
Publikováno: 01. 11. 2020
Založení živnostenského oprávnění

Tento příspěvek bude docela jiný, než je na mém webu běžné. Před nějakou dobou se mi naskytla příležitost výroby rekvizity na zakázku. Doposud jsem měl možnost přivýdělku pouze v rámci zákonem stanovených podmínek pro dohody o provedení práce, pracovní činnosti nebo smlouvy o dílo. Nicméně tyto možnosti mají svá omezení. Rozhodl jsem se založit živnost – stát se OSVČ.

Na internetu najdete spoustu stránek zabývající se problematikou založení živnosti, ovšem ve většině případů jsou napsány spíše právnickou než „lidskou“ mluvou a navíc se primárně věnují založení živnosti pro hlavní samostatnou výdělečnou činnost. Rozhodl jsem se proto napsat jednoduchý návod pro „podnikatele“ jako jsem já, tedy osobu provozující samostatně výdělečnou činnost vedlejší při hlavním pracovním poměru.

Chci ale upozornit, že nejsem právník, úředník, ani žádný jiný odborník v tomto oboru, proto zde popíšu pouze svoje vlastní zkušenosti a za správnost mého postupu tedy neručím. Také jsem se registroval pouze k živnosti volné, na kterou nejsou potřebné žádné další podklady než vyplněné formuláře. O které obory se konkrétně jedná naleznete níže.

Živnost při hlavním pracovním poměru

V případě, že obor vašeho podnikání je stejný jako obor podnikání vašeho zaměstnavatele, musíte od něj mít písemné svolení k jeho provozování. Pokud se o stejný obor nejedná, nemusíte ho o založení živnostenského oprávnění žádným způsobem informovat. Já ovšem doporučuji o této skutečnosti svého zaměstnavatele informovat, aby v budoucnu nevznikly zbytečné rozepře, pokud by se o tom dozvěděl. Určité „podezření“ by mohl zaměstnavatel získat v okamžiku, kdy ho budete informovat, že si budete daňové přiznání dělat sám.

Daňové přiznání

Ano, daňové přiznání je jedna z věcí, se kterou se budete muset vy (a já bohužel taky) v budoucnu vypořádat. Samozřejmě se jistě najdou zaměstnavatelé, kteří by ho za vás vypracovali, ovšem v tom případě byste mu museli poskytnout veškeré potřebné podklady z vaší podnikatelské činnosti. Daňové přiznání, které mě po novém roce čeká, musí kromě příjmů z podnikatelské činnosti zahrnovat i příjmy a zaplacené zálohy a pojištění od vašeho zaměstnavatele. Tyto podklady by vám měl zaměstnavatel poskytnou na konci roku, přesněji po vaší poslední výplatě za předchozí rok (tedy cca v půlce ledna). Až toto téma bude aktuální, určitě o tom napíšu nějaký další článek.

Živnostenský úřad

Přátelé, kteří podnikají, mi říkali, že založení živnosti je velmi snadné. Stačí zajít na Živnostenský úřad (ŽÚ) a tam se mnou všechny formuláře projdou a řeknou přesně co dělat, co kam vyplnit a kam poslat. Díky současnému nouzovému stavu ale byla má zkušenost naprosto jiná.

Na Živnostenský úřad v Brně je potřeba se objednat. Na stránce ŽÚ také najdete odkaz na Ministerstno průmyslu a obchodu (MPO), kde se nacházíveškeré potřebné formuláře. Pro registraci na Centrálním registračním místě (CRM, tak také říkají místu na ŽÚ, kde se registrujete) budete potřebovat:

Na webu ŽÚ se dočtete, že si máte všechny formuláře vytisknout a předem vyplnit. Zbylo mi pár kolonek, se kterými jsem potřeboval poradit přímo na úřadě. Z důvodu nouzového stavu si mě na chodbě odchytil zaměstnanec a rovnou se ptal, jestli mám vše vyplněné. Naštěstí byl ochotný a poradil mi s kolonkami, kde jsem nic neměl. Detailně si je projdeme na následujících řádcích. Bohužel mi ale oznámil, že registraci na finanční úřad (to je ta poslední v seznamu nahoře) v nouzovém stavu nedělají a musím si ji zařídit sám.

Jednotný registrační formulář (JRF)

Nebudu zde popisovat pole, která jsou zcela jasná, ale zaměřím se na ta „problematičtější“. I některá z nich se mohou zdát jasná, ovšem ne pro každého.

Jednotný registrační formulář

ČÁST A – PODNIKATEL

01 Podnikatel

o) identifikační číslo osoby: Za předpokladu, že jste nikdy nebyli OSVČ, žádné IČO nemáte přidělené, a tudíž zde nic nevyplňujete.

02 Adresa bydliště

Jedná se o místo trvalého pobytu, tedy to, které máte na občanském průkazu.

03 Adresa sídla

Většinou se shoduje s adresou trvalého pobytu. Není třeba nic vyplňovat.

05 Předmět podnikání

Zde uveďte pouze „VOLNÁ“. Obory budou upřesněny v příloze.

06 Provozovna

Pokud stejně jako já provozovnu nemáte, není třeba nic vyplňovat.

Jednotný registrační formulář

ČÁST B – OZNÁMENÍ SPRÁVĚ SOCIÁLNÍHO ZABEZPEČENÍ

Okresní správa sociálního zabezpečení (OSSZ) musí být o zahájení vašeho podnikání informována. Předem si zjistěte, kde se vaše OSSZ nachází – toto se také řídí místem vašeho trvalého pobytu.

ČÁST C – OZNÁMENÍ ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNĚ

Zde stačí vyplnit údaje z vaší kartičky pojištěnce, kterou by měl mít každý v peněžence. Žádná další příloha není potřeba.

ČÁST D – OZNÁMENÍ PRACOVNÍHO MÍSTA

Zde opět není potřeba nic vyplňovat. Tedy za předpokladu, že neplánujete mít zaměstnance.

ČÁST G – DOPLŇUJÍCÍ ÚDAJE

Dále jsem vyplnil pouze kontaktní údaje. Nic dalšího nebylo potřeba.

Seznam oborů činností náležících do živnosti volné

Zde zaškrtněte jednotlivé obory, kterými se budete při svém podnikání zabývat. Množství není omezené, ovšem případné úpravy v budoucnu jsou zpoplatněny (v současné době 500 Kč). Můžete tedy zaškrtnout úplně všechny a nemusíte přemýšlet, co vybrat.

Okresní správa sociálního zabezpečení

Příloha pro správu sociálního zabezpečení

Identifikační část pro podnikatele

Stejně jako u JRF prozatím IČO nemáte, tudíž nevyplňujete.

02 Vyplní ta OSVČ, která…

Zde se vám bude hodit pracovní smlouva, kterou máte u svého zaměstnavatele. Vyplňte údaje podle ní.

04 Insolvenční řízení

Pevně věřím, že žádné proti vám zahájeno nebylo.

05 Samostatnou výdělečnou činnost…

Předpokládám, že většinou také ne.

Na druhé straně stačí doplnit jméno a příjmení, místo, datum a podpis.

Zvláštní příloha pro finanční úřad

Jak jsem napsal výše, kvůli aktuální situaci nebylo možné vyřídit registraci na FÚ v rámci návštěvy ŽÚ, proto s tímto formulářem nemohu pomoci. Doporučuji se předem informovat na vámi vybraném ŽÚ, zda aktuálně umožňují registraci na FÚ a případně formulář projít předem se zaměstnancem telefonicky.

Finanční úřad

Jak jsem již napsal na CRM mi odmítli vyřídit registraci na Finanční úřad (FÚ). Pokud se to stane i vám, je nutné zanést nebo poslat formulář na FÚ v místě vašeho trvalého pobytu. Formulář najdete také na webu MPO:

Stejně jako u předchozích formulářů jsem se v některých kolonkách ztrácel, a proto jsem si na úřad zavolal, zda by mi s tím pomohli. Paní byla velice ochotná a všechny kolonky, jednu po druhé, se mnou po telefonu prošla a řekla mi přesně, co tam vyplnit, abych to mohl poslat poštou a nemusel za ní jezdit přes půl republiky.

Přihláška k registraci pro fyzické osoby

Přihláška k registraci pro fyzické osoby

Zde se bude jednat o vyplnění v mém případě. Může se stát, že se vaše registrace bude lišit.

02 a) k dani z příjmů fyzických osob

Pouze u této kolonky jsem vyplnil „ANO“, vše ostatní „NE“.

12 Oprávnění k podnikání

Identifikační číslo jsem vyplnil, protože před registrací na FÚ mi již přišel výpis z živnostenského rejstříku, kde bylo uvedeno.

Přihláška k registraci pro fyzické osoby

15 Čísla účtů…

Dle informací od paní na úřadě není třeba vyplňovat. Vyplnění ovšem usnadní vrácení případných přeplatků na daních. Ačkoliv to není povinné, založil jsem si pro účely podnikání oddělený osobní účet (není potřeba mít podnikatelský). Pokud číslo účtu uvedete, zapište „ANO“ pro potvrzení, že vlastníkem účtu je daňový subjekt (vy).

Přihláška k registraci pro fyzické osoby

Dále stačí pouze datum a podpis.

A máme hotovo

Pro registraci je nutné na ŽÚ uhradit správní poplatek ve výši 1000 Kč, doporučuji si připravit hotovost pro případ, že by platba kartou nebyla možná. Poté již stačí pouze čekat na vyrozumění ze všech úřadú a institucí, kterým se skutečnost vzniku nové OSVČ oznamovala.

Dejte si pozor na novodobé „šmejdy“

Čtěte doplnění článku zde:

Další příspěvky k přečtení

Silikonové formy, e-shop a nový vzhled

Silikonové formy, e-shop a nový vzhled

Před více než dvěma lety jsem si zkusil vyrobit svou první silikonovou formu a napsal o tom článek. Experimentoval jsem s odléváním betonu a pryskyřice a připsal pár dalších článků. V té době jsem netušil, co mě čeká téměř na den přesně o rok později. Ozvala se mi...

Přehledy OSVČ pro ČSSZ/OSSZ a ZP online

Přehledy OSVČ pro ČSSZ/OSSZ a ZP online

Jak už jsme si napsali loni, jako OSVČ jste povinni po odevzdání daňového přiznání (online) na FÚ také odevzdat na Českou správu sociálního zabezpečení "Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2021" a na vaši zdravotní...

Daňové přiznání online

Daňové přiznání online

Přibližně před rokem jsem napsal článek jak na Daňové přiznání v případě, že máte HPP u zaměstnavatele a OSVČ provozujete pouze jako vedlejší činnost. Letos se podíváme na daňové přiznání online. Ačkoliv jsem se celého procesu obával, což je asi znát i podle...